Uber är ett företag som på många sätt har revolutionerat inte bara taxibranschen, utan även transportbranschen i stort. Nu har man gett sig in i Kina, ett land som varit en stor utmaning för många västerländska företag. Ubers erfarenheter i Mittens rike ser inte ut att bli något undantag.
Uber, som grundades i San Fransisco 2009, är ett banbrytande företag på många sätt. Dels har man förändrat taxibranschen i de länder där man är verksamma, på ett sätt som sällan varit okontroversiellt. I Danmark polisanmäldes företaget av landets trafikstyrelse, skriver bl.a. Västerbottenskuriren. Men företagets modell, med en liten kärna av anställda och en stor kår av frilansare som användarna bokar via en app, har också efterapats av många andra entreprenörer. Nyligen berättade Resumé om ett ”Uber för kommunikatörer”. Exakt vad detta kommer att innebära i praktiken framgår dock inte i artikeln.
I Mittens rike
Under detta år kommer Uber att investera mer än en miljard dollar i Kina, skriver Veckans affärer, eftersom det är en marknad som värderas högt av företagets grundare. Detta specificerade vd:n Travis Kalanick i ett brev till företagets aktieägare.
Men det har inte börjat med succé. Tidigare i år utförde myndigheterna en räd mot Ubers kinesiska huvudkontor i Guangzhou, för att kontrollera om man hade företagslicens. I Kina är det inte tillåtet för bilförare utan taxilicens att använda appar som Uber för att hitta kunder. Uber har tidigare lyckats kringgå detta förbud genom att samarbeta med biluthyrningsfirmor, och genom att marknadsföra sin tjänst som enbart en samåkningstjänst. I praktiken har man då hamnat i en gråzon, något som passagerarna – och troligen även förarna – inte är medvetna om. För att möta efterfrågan funderar även kinesiska myndigheter på att lansera en egen app för att föra samman licensierade förare med passagerare. Om detta sker kommer Uber och andra liknande tjänster att konkurreras ut av staten.
Mer om Ubers satsning i Kina, och de motgångar som mött företaget, finns att läsa här.